Pixel art
Pixel art is een digitale kunstvorm waaruit het afgebeeldende bestaat uit pixels. Deze pixels zijn duidelijk zichtbaar en dienen als bouwsteen om een afbeelding te maken. Pixel art bestaat al heel lang. De eerste computers, zowel de thuiscomputer als de gameconsoles (dat zijn ook computers), maakten gebruik van pixel art. Dat was eerder uit noodzaak. De schermen hadden toen namelijk nog geen hoge resoluties zoals we die vandaag kennen. Men diende dus afbeeldingen te maken die bestonden uit verschillende pixels. Vele gamepersonages en werelden zijn toen eigenlijk opgebouwd uit pixels. Ongetwijfeld kennen jullie nog wel enkele games die op het pixel art principe zijn gebasseerd. Anno 2011 zijn onze schermen zo scherp geworden dat die pixels niet meer zichtbaar zijn en is pixel art gereduceerd tot een kunstvorm/bezigheid voor enkelingen.
Indien je in Google de term pixel art opzoekt kom je een massa aan voorbeelden tegen.
Fragmenten
Bekijk de volgende video op youtube.
Click here to learn how to add YouTube Videos to your phpBB forum
In het fragment hieronder kan je zien hoe in paint een pixel art afbeelding gemaakt wordt.
Click here to learn how to add YouTube Videos to your phpBB forum
Afbeeldingen
Hieronder zie je enkele pixel art afbeeldingen.
De afgebeelde voorbeelden kan je als referentie/documentatie gebruiken bij jullie eigen taak. Je kan op het internet ongetwijfeld meer voorbeelden vinden die je kunnen inspireren.
Sites
De volgende sites zijn nuttig. Bezoek ze zeker.
http://naarvoren.nl/artikel/pixel_art/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pixel_art
http://www.noupe.com/design/40-examples-eye-popping-pixel-art.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Pixel_art
http://www.game-maker.nl/forums/topic,29358.0
Technieken
Alvorens aan pixel art te beginnen is het noodzakelijk drie regels te onthouden.
Tekentechniek
Pixel art kan men het best beginnen zoals men begint bij een schets. De opzet is daarbij belangrijk en de details komen nadien. Men begint eerst met de basislijnen (de constructie of de draaglijnen) van het object/subject en daarna worden details toegevoegd. Aan een pixel art tekening kunnen verschillende ontwerpers werken. Indien alle dragers op 'digitaal papier' staan kan je beginnen met het inleuren van de pixel art. Je kan ook andere details toevoegen. Wil je kleurovergangen toevoegen kan je gebruik maken van vier methodes. De afbeeldingen helpen je bij het begrijpen van de vier methoden.
1. Zonder schakering.
2. Een schakering met gebruik van pixels in twee kleuren.
3. Een uitgebreider schakeringspatroon door een willekeurige plaatsing van punten.
4. Schakering door gebruik van kleine vormen, zoals vierkantjes van 2x2 pixels.
Perspectief
Pixel art kan opgebouwd worden uit een isometrisch en niet-isometrisch perspectief. Isometrische afbeeldingen hebben een vaste hoek tussen de verschillende ribben. In pixel art wordt een verhouding van pixels gebruikt van 1:2, de hoek tussen de ribben is gelijk aan 26,565°. Isometrische perspectief wordt meestal gebruikt in pixel art.
Niet-isometrische pixel art kan bepaalde perspectieven nastreven maar het resultaat kan zeer rare visuele gevolgen hebben.
Isometrische perspectief wordt ook veel gebruikt in de hedendaagse gamewereld. We denken dan aan Farmville of de smurfengame voor de Iphone.
Opslagen
Pixel art dient zonder compressie opgeslagen te worden. Elke pixel moet dus best zonder verlies opgeslagen worden. Men slaat dus best het bestand op in een PNG of GIF formaat. JPEG bestanden zijn af te raden omdat er teveel compressie optreedt.
Taak
Maak zelf een pixel art gebouw in isometrisch perspectief. In bijlage vind je een sjabloon waarop je kan werken. Voeg details zoals ramen of deuren toe en kleed je gebouw in.
http://www.avforum.be/lessen/pixelart/sjabloon_pixelart.psd