Taken (lijst met alle taken + descriptie) regelmatige update

Algemeen gebabbel voor en door het eerste jaar Audiovisuele Kunsten.

Taken (lijst met alle taken + descriptie) regelmatige update

Postby admin » Mon Oct 16, 2006 10:33 am

De lijst met alle taken wordt regelmatig geupdate. Veranderingen onder voorbehoudt. De datum van afgifte wordt in het vet afgedrukt. Gelieve ook voor de zekerheid onderaan de pagina te kijken.

Image

Vrijdag 13 oktober 2006

scenario: Biografie in het stad=Het ondervragen van personen in de stad Brussel met als doel het neerschrijven van een keerpunt in het leven van die persoon. Schrijfwijze vrij naar kennis. (uittypen op een pagina in courier 14)

Vrijdag 20 oktober 2006

scenario: Eigen biografie uitschrijven=uitschrijven van een keerpunt in je leven (int. verhaal) ,(uittypen op een pagina in courier 14)

Vrijdag 27 oktober 2006

scenario: Introductie van een personage in master-scene formaat (geen dialoog, enkel beschrijving). (uittypen op een pagina in courier 14), vervolg op les donderdag waar je het kladje schreef.

Donderdag 2 november 2006

scenario: Bespreking 3 films -5
-BARA PRATA LITE/MOODYSON (Filmpje over eenzame man die op zoek is naar een conversatie maar abrupt eindigt met de dood)
-MAEDELI LA BRECHE/DORMAEL (Een inwijdingsparcours van twee kinderen, is opgebouwd in flashbacks vertrekkend van een oude vergeelde foto, verhaal gaat rond de dood)
-RASHOMON/KUROSAWA (Japanse langspeelfilm, De film opent met drie personages die voor de stromende regen komen schuilen onder de Rashomonpoort: een teneergeslagen priester en houthakker, en een cynische, schijnbaar zorgeloze derde man. De houthakker begint het verhaal te vertellen van een proces waarin hij als getuige betrokken was: Tajomaru (Mifune), een beruchte bandiet, werd geëxecuteerd nadat hij een echtpaar had overvallen in een bos. De vrouw verkrachtte hij, de man, een samurai, heeft hij vermoord. Of toch niet?)
,(uittypen in courier 14 ALLE DRIE OP 1.5 PAGINA'S).

Vrijdag 3 november 2006 (voor 17.00 uur)

scenario (fictie deel 1): Uitschrijven van script fictiefilm (1)=Een fictiefilm zonder dialoog over een conflict (met name een ontmoeting) ,(uittypen in courier 14).


Maandag 6 november 2006 etc..

scenario (fictie deel 2): Navraag van script fictiefilm (1)=Een fictiefilm zonder dialoog over een conflict (met name een stadsontmoeting) wordt bespreking op gegeven.


Woensdag 15 november 2006

scenario: Opdracht conflict (één scene, geen dialoog), het is een innerlijk of ext. conflict tussen 2 personages die sterk moet naar voren gebracht worden naarmate het doel nadert (hint=passioneel drama)


Donderdag 16 november 2006 (met één week uitgesteld)

scenario: Idee uitwerken aan de hand van een goede foto (eindwerk scenario) gezocht in de bib van Sint Lucas. Scenario uitgewerkt op 3 à 4 pagina's.



Woensdag 29 november 2006 (uitgesteld tot afgifte eindwerk scenario)

scenario: Samenvatting van de boeken scenario=Maak 3 pagina's samenvatting van de boeken "Screenplay" (Syd Field) en "story" (Robert Mckee).



Woensdag 29 november 2006

scenario: verder werken aan eindwerk scenario, uitwerken van een outline. (Belangrijke stappen in het scenario uitschrijven op kaartjes waarna nadien een samenvatting kan van gemaakt worden)



Vrijdag 1 december 2006

montage: opdracht (huishoudelijke taak, montageoef). van 1 minuut.



Vrijdag 8 december 2006

decoupage: Inlevering bespreking visuele elementen van een film van Kubrick.



Zaterdag 16 december 2006

documentaire: scenario documentaire doorsturen naar mailto:rob.rombout@swing.be


Maandag 18 december 2006

documentaire: scenario documentaire bespreking


Maandag 18 december

beeldelementen: Inlevering 2 reeksen rond de 6 thema's compositieprincipes=Uitwerken op papier (karton, geen digitaal formaat), blijkbaar nu ook standbeelden, videomateriaal etc., mag met computer aan gewerkt worden maar geen gebruik van special effects. (inleveren= voorstudies + werk), (hint= herkraderen bestaand werk, bestaande beelden vervormen), vrijheid is primair, het beeld is belangrijk (niet het verhaal).


Dinsdag 19 december 2006

scenario: scenario bespreking eindwerk 8:30 uur. Afgifte eindwerk + boekbespreking + cultureel dagboek.


Donderdag 21 december 2006

scenario (fictie deel 3): Inlevering one shot opdracht=Afgeven van de one shot movie (stilstaand of bewegend beeld)


Donderdag 21 december 2006

scenario (fictie deel 4): Inlevering fictie opdracht (1)=Afgeven van fictie movie.



Donderdag 25 januari 2007

documentaire: Tussenvisie documentaire


Donderdag 15 februari 2007

documentaire: Eindvisie documentaire (afgifte)


Door het ganse jaar door:
-Bijhouden van een dag/cultuur/documentatie map (wordt regelmatig opgevraagd door de docenten beeldelementen en filmgeschiedenis)

Volgende les decoupage ergens begin januari:
-Opdracht fotografie: reeks van 2 maal 6 foto's, één verhaal uitwerken in 6 foto's en één vastlegging van een beweging in 6 foto's. Sommigen beweren ook dat het fotoverhaal blijkbaar veranderd is naar een verzameling van 6 foto's die elke bestaan uit een deel en tezamen één geheel moeten vormen (vb. 6 foto's met elk een lichaamsdeel vormen één lichaam als je ze bijeenpuzzeld), ook zegt men dat er een storyboard moet gemaakt worden van 16-18 pagina's.


Eind maart:
-Opdracht beeldelementen: een portretfilmpje, minimale duur van 1 minuut. Geen gebruik van dialoog. Gefilmd in één shot. Portret of zelfportret--in scene gezet of naturel.


Nog geen vastgelegde data (voor degenen die geen les tekenen volgen):
-Opdracht tekenen: het opbouwen van een storyboard in 14 a 18 pagina's van een verhaal dat de jezelf verzonnen hebt of het verhaal dat tijdens de les decoupage werd verteld.


Vrijdag 11 mei vóór 13u. op het examensecretariaat.:
theorie en esthetiek van het beeldscherm:Kies naar eigen inzicht een filmmaker, die als auteur bekend staat, en die je bewondert, of met wie je affiniteit hebt.
Bekijk films van deze filmmaker, bestudeer de nodige artikelen en interviews, en schrijf een essay over de “handtekening” van deze auteur.
Let hierbij op het volgende:
Gebruik de geziene films om je argumenten te staven, dus analyseer en refereer aan scènes uit die films. Refereer ook aan de “theoretische” of “esthetische” inzichten van de betreffende filmmaker, voorzover die genoteerd zijn of gedestilleerd kunnen worden uit artikelen en interviews.
In het essay dient dus een helder beeld tevoorschijn te komen van de esthetiek, de stijl, de visies en de films van de gekozen filmmaker, kortom diens “handtekening” dient uiteengelegd te worden.

Probeer daarna een brug te slaan naar je eigen gedachten en inzichten als filmmaker of audiovisuele kunstenaar. Het is natuurlijk nog te vroeg om nu al te spreken van een eigen “handtekening”, maar doe in elke geval een poging om te beschrijven op welke wijze het “auteurschap” van de door jou behandelde filmmaker van invloed is of van invloed zal zijn op je eigen werk.

Het is de bedoeling dat het essay op zijn minst vijf pagina’s lang is (vijf A4’tjes, geprint, lettergrootte max.12), en dat eventuele bronnen vermeld worden. Trek tenslotte conclusies uit je betoog.

Vrijdag 11 mei:
1. Een belichtingsreeks maken van -5 tot +4
2. 5 Dia's met verschillende lichtsituatie: verschil van kleurtemperatuur
3. 7 Dia's die een steekhoudende serie vormen (verhalend of vormelijk)


Eind mei/begin juni:
-Opdracht beeldelementen: over kleur, uit te werken naar keuze.
Last edited by admin on Thu May 10, 2007 6:16 pm, edited 33 times in total.
User avatar
admin
Site Admin
 
Posts: 60
Joined: Mon Oct 16, 2006 12:07 am

Ik ben niet altijd juist

Postby admin » Mon Dec 11, 2006 10:59 pm

Moest ik soms iets vergeten, of verkeerd hebben zeg het me dan en ik pas het zo snel mogelijk aan.

greets
User avatar
admin
Site Admin
 
Posts: 60
Joined: Mon Oct 16, 2006 12:07 am


Return to Eerste jaar 2006-2007

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests

cron